zondag 18 december 2016

Broeken

Hoewel mijn laatste blogbericht alweer 3,5 week geleden is geplaatst, heb ik de afgelopen tijd zeker niet stilgezeten. Het is meer dat ik niet de moeite nam om foto's te maken van de kledingstukken die ik maakte dan dat ik niets meer af kreeg.

Om te beginnen maakte ik twee broeken. De eerste was voor Femke. Ik wilde voor haar graag weer eens een spijkerbroek maken. Het gevolg van Femke meenemen naar De Stoffenkraam was dat ik niet met de jeansstof thuis kwam die ik eigenlijk wilde hebben, maar met een felroze. Tja, ik wil natuurlijk wel graag dat ze de broek ook echt aantrekt, dus ik ging overstag. Het patroon gebruikte ik al eerder, het is de bootcut jeans van Lillesol & Pelle. Ik hield de breedte aan van de vorige versie (maat 98), maar verlengde deze met 6 cm. Femke groeit wel in de lengte, maar vrijwel niet in de breedte...

Met deze broek kwam de stand van de uitdaging op 5 van 10 lappen.



Voor mezelf maakte ik ook een broek. Op de clubdag van Sancho maakte ik een (goed) begin met het aanpassen van een broekpatroon zodat deze - uiteindelijk - perfect past. Na uitgebreid opmeten van alle maten en het bepalen van de plaats waar de zijnaad moest komen begonnen we met het toevoegen van een aantal centimeters bij de zijnaad van de voorbenen. Daarna kwamen we tot de conclusie dat er nog meer ruimte bij moest bij de voorbenen, maar dan vanuit het midden. Met die aantekeningen op zak ging ik thuis verder aan de slag. Het patroon werd in de lengte doorgeknipt en weer vastgeplakt.

Dat patroon legde ik vervolgens op een nieuwe lap stof die al een jaar lag te wachten om een broek te worden. Het proefmodel werd gepast en nog eens aangepast omdat hij op de heup niet mooi bleek te vallen. Er heb daar een soort deuk zitten. Het patroon werd nogmaals aangepast.

En het resultaat is draagbaar! Nog niet perfect, maar daar bleek deze stof ook niet zo geschikt voor. Ik werk volgend jaar vrolijk verder aan dit basispatroon en heb voor deze winter in ieder geval een draagbare broek gemaakt.

Stand van de uitdaging na deze broek: 6 van 10 lappen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten